PIGUŁKA
Co słychać w Solidarności
|
Warszawa
24.07.2020r.
nr 28/20
|
W
tygodniu
W dniu 21 lipca
odbyło się comiesięczne spotkanie cykliczne przedstawicieli związków
zawodowych z Zarządem Polfy Warszawa. To kolejne spotkanie w okresie pandemii a
więc w formie wideokonferencji.
Podczas spotkania omówiliśmy
aktualną sytuację w firmie. Jak wiemy znakomita część pracowników produkcji
przebywa na urlopach a w tym czasie ciężko pracują nasi koledzy z Infrastruktury.
Prace remontowe
trwają i jak się okazało, jest kilka „niespodzianek”
co spowoduje że PRL 😊 na niektórych działach produkcji potrwa dłużej.
Określenie „PRL” usłyszałem właśnie podczas spotkania cyklicznego i bardzo mi się
spodobało, to po prostu Przerwa Remontowa Letnia 😊 fajne
prawda, chociaż może niektórym z nas mniej fajnie się kojarzy.
Tak czy inaczej
zanosi się na to, że sierpień na produkcji może wyglądać inaczej niż zazwyczaj
w związku z wydłużeniem przerwy remontowej. Zarząd opracowuje plan jak zagospodarować
pracowników w sierpniu. Pewnie będą szkolenia, chętni pojadą do Sieradza, część
pomoże w KJ. Raczej póki co, nie planuje się przestojów i mam nadzieję, że tak
będzie. Część działów produkcji ma ruszyć planowo – zobaczymy. Co będzie we
wrześniu i następne miesiące, powiem „Bóg raczy wiedzieć”. Są dwie
informacje, które wskazują, że będzie dobrze a mianowicie sprzedaż za lipiec
jest bardzo dobra. Chociaż czy tak już będzie dalej, nie wiadomo. Druga
informacja pozytywna jest taka, że okazało się, iż od czerwca gospodarka w
Polsce znacząco odbiła w górę, co dziwi nawet ekspertów ale tak się stało, oby
tak dalej.
Reasumując, być
może będzie tak, że po wydłużeniu przerwy technicznej we wrześniu ruszymy z
normalną pracą i raczej moim zdaniem bez pomysłów nadgodzin i pracujących
sobót, bo zapasy znaczne. Niemniej jednak z optymizmem musimy poczekać, aż
rodacy wrócą z wakacji i wówczas się okaże jak będzie przebiegać pandemia. Jest
też w tej sprawie dobra wiadomość, firma Astra Zeneca najprawdopodobniej
niedługo ruszy ze szczepionką na Covid-19. Obecne testy szczepionki wypadają bardzo
pozytywnie.
W dniu 22 lipca
jak co tydzień uczestniczyłem w obradach Sztabu Kryzysowego. Póki co sytuacja covidowa
w Polfie Warszawa pod kontrolą, nie mamy zachorowań, kwarantanny, oby tak
dalej.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bon 200,00 zł dla każdego członka NSZZ
Solidarność Polfa Warszawa
Od wtorku 21 lipca, wydajemy bony o wartości 200,00
zł dla naszych członków związku.
W 40 rocznicę
powstania NSZZ Solidarność, Spółka Domos zarządzająca trzema ośrodkami
wypoczynkowymi, które są własnością NSZZ Solidarność, uruchomiła akcję związaną
z wydawaniem bonów o wartości 200,00 zł. Bony można realizować od 1 sierpnia 2020 do 31 lipca 2021 r. w:
Aby zrealizować bon dwustuzłotowy należy zarezerwować (
bezpośrednio przez ośrodek nie przez booking) przynajmniej dwa noclegi z
wyżywieniem w jednym z wymienionych ośrodków w dowolnym terminie do 31 lipca
2021r. Jak wspomniałem w Polfie Warszawa rozpoczęliśmy wydawanie bonów dla członków
związku od wtorku 21 lipca. Przypomnę, że dyżury w naszym biurze są we wtorki i
czwartki w godz. 8.00 – 15.00. ZAPRASZAM. Bon otrzymają również
pracownicy, którzy zapiszą się do NSZZ Solidarność w okresie obowiązywania tej
promocji tzn. 01.08.2020r. – 31.07.2021r.
Wszystkich
pracowników, którzy dotychczas nie zdecydowali się zapisać do żadnej z organizacji
związkowej w Polfie Warszawa zapraszamy do NSZZ
Solidarność
– „Chodźcie z Nami” , ” ZORGANIZOWANI
MAJĄ LEPIEJ”.
Przed nami dwa,
może trzy lata okresu likwidacji firmy, zastanów się czy nie warto mieć
wsparcia
U właściciela ; W farmacji
|
|
Izrael trefne respiratory zrzucić chciał
na... Afrykę! Wgospodarce
Przygotowując się na najgorszy scenariusza
rozwoju pandemii koronawirusa, Izrael zakupił 17 tys. respiratorów
za około 1 mld szekli (290 mln USD), jednak do tej pory
dostarczono zaledwie ok. 10 proc. z nich, a część jest złej
jakości - pisze w środę dziennik „Haarec”. Większość transakcji
zakupu materiałów dla szpitali dokonało założone w marcu centrum
dowodzenia, złożone z przedstawicieli resortów zdrowia i obrony,
a kierowane przez szefa Mosadu Josiego Kohena. Z powodu niespotykanej
wcześniej światowej rywalizacji o sprzęt medyczny eksperci
i urzędnicy odpowiedzialni za zaopatrzenie działali w bardzo
krótkim czasie - podkreśla „Haarec”. Wydano ponad 3 mld szekli (870
mln dolarów) na zakup m.in. respiratorów, koncentratorów tlenu, leków oraz
dużych ilości sprzętu ochronnego i materiałów laboratoryjnych.
Ministerstwo zdrowia przydzieliło respiratory do szpitali w całym
kraju zgodnie z ich potrzebami, jednak źródła w służbach medycznych
twierdzą, że przynajmniej część z tych urządzeń nie spełniała norm,
a w niektórych przypadkach szpitale odmówiły ich użycia. „Izrael
kupił respiratory, których jakość była tak niska - i to za tak
olbrzymią cenę - że żaden szpital ich nie chciał” - powiedział gazecie
anonimowy przedstawiciel jednej z lecznic, która odmówiła przyjęcia
urządzeń i sama kupiła inne. „Według ludzi z ministerstwa obrony duża
część sprzętu trafiła do śmieci” - dodał. To samo źródło
poinformowało, że przedstawiciele ministerstwa próbowali pozbyć się
respiratorów, zwracając się do firmy dostarczającej produkty medyczne
w niektórych krajach afrykańskich. „Powiedziano im, że Afrykanie nie
kupują chłamu” - przekazał pracownik szpitala. „Istnieją różne poziomy
(jakości) urządzeń i prawdą jest, że ludzie wolą nie pracować
z niektórymi z tych, które zostały dostarczone, ale można z nich
korzystać w razie potrzeby” - wyjaśnia osoba zaznajomiona
z procesem zakupu. Ze swojej strony ministerstwo zdrowia
poinformowało, że do Izraela przybyło 1699 respiratorów,
co stanowi 10,6 proc. zakupionych, jednak „wszystkie reklamacje
dotyczące wadliwego sprzętu zostały rozpatrzone i (sprzęt został)
natychmiast wymieniony”. Część środków ochrony osobistej nabytych
za około 750 mln szekli (219 mln dolarów) okazała się również nie
spełniać norm. „Coraz więcej szpitali i niektóre organizacje opieki
zdrowotnej narzekają, że sprzęt ochronny w ogóle nie spełnia norm,
że fartuchy i maski łatwo się rozrywają” - powiedziała osoba
zaangażowana w zaopatrzenie w publicznym systemie ochrony zdrowia.
„Jest mnóstwo sprzętu ochronnego z Chin, a im więcej
go używamy, tym lepiej widzimy, że jest bardzo złej jakości”
- ubolewa. PAP/ as/
Komentarz:
Jak widać trefne zakupy covidowe
nie tylko w Polsce, ja je usprawiedliwiam, bo pamiętam jak było trudno na
początku cokolwiek kupić, więc brano co wpadło. Dobrze jednak, iż w Polsce nie
było takich pomysłów, że co kiepskie to wysłać do Afryki, to już nie jest
fajne.
|
W kraju i na świecie
|
|
|
Przestój ekonomiczny,
obniżenie wymiaru czasu pracy – TARCZA 4
Ustawą z dnia 19 czerwca 2020 roku o
dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom
dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie
układu w związku z wystąpieniem COVID-19 dokonano nowelizacji ustawy z dnia 2
marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz
wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
I.
Na podstawie nowelizacji art. 15g:
1) przedsiębiorcy w
rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo
przedsiębiorców,
2) organizacje pozarządowe w
rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie,
3) podmioty, o których
mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie,
4) państwowe lub
prowadzone wspólnie z ministrem właściwym do spraw kultury
i ochrony dziedzictwa narodowego
instytucja kultury, w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o
organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
5) kościelne osoby
prawne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów
i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia
i wyznania, oraz ich jednostki
organizacyjne,
6) samorządowe
instytucje kultury, w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o
organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej posiadają prawo
obniżenia wymiaru czasu pracy pracownika maksymalnie o 20%, nie więcej niż do
0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż
minimalne wynagrodzenie za pracę. Jednym
z warunków skorzystania z ww. prawa jest spadek przychodów w następstwie
wystąpienia COVID-19. Podmioty objęte tym wsparciem
mogą zwrócić się z wnioskami o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc
pracy, o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem
ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, z tym zastrzeżeniem, że
samorządowa instytucja kultury może wyłącznie zwrócić się z wnioskami o
wypłatę świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych
przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy.
Ponadto ww. podmiotom w tym samorządowym
instytucjom kultury przysługują środki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych na opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników
należnych od pracodawcy na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o
systemie ubezpieczeń społecznych od przyznanych świadczeń. Pracownikowi
objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone
nie więcej niż o 50%, nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Wynagrodzenie,
o którym mowa powyżej, jest dofinansowywane ze środków Funduszu Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych, w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę
ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z
uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Dofinansowania nie przysługują do
wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu
poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300%
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego
przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o
emeryturach
i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Przez spadek obrotów gospodarczych na gruncie
tego przepisu rozumie się spadek sprzedaży towarów lub usług, w ujęciu
ilościowym lub wartościowym:
1) nie mniej niż o
15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2
kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 31
grudnia 2019 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu
do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku
poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni
kalendarzowych, w przypadku gdy dwumiesięczny okres porównawczy rozpoczyna
się w trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy
dzień danego miesiąca kalendarzowego, lub
2) nie mniej niż o 25%
obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca
kalendarzowego, przypadającego po dniu 31 grudnia 2019 r. do dnia
poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do obrotów z miesiąca
poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących
dni kalendarzowych, w przypadku gdy okres porównawczy rozpoczyna się w
trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień
danego miesiąca kalendarzowego. Wskazane świadczenia, oraz środki przysługują
przez łączny okres 3 miesięcy, przypadających od miesiąca złożenia wniosku i
podlegają rozliczeniu.
II.
Poprzez dodanie art. 15g1 wskazano, że wyżej
wskazane formy pomocy stosuje się również do spółek wodnych, o których mowa w
ustawie z dnia 20 lipca 2017 roku – prawo wodne.
III.
Ustawodawca dodał art. 15gb, na podstawie
którego wyposażył pracodawcę, u którego wystąpił spadek przychodów ze
sprzedaży towarów lub usług w następstwie wystąpienia COVID-19
i w związku z tym wystąpił istotny wzrost
obciążenia funduszu wynagrodzeń w możliwość:
1) obniżenia wymiar czasu
pracy pracownika, maksymalnie o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu, z
zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne
wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika przed
jego obniżeniem;
2) objęcia pracownika
przestojem ekonomicznym, z zastrzeżeniem, że pracownikowi objętemu przestojem
ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%,
nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę
ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z
uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Na gruncie tego przepisu przez istotny
wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń rozumie się zwiększenie ilorazu
kosztów wynagrodzeń pracowników, z uwzględnieniem składek na ubezpieczenia
społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę i przychodów ze
sprzedaży towarów lub usług z tego samego miesiąca kalendarzowego dowolnie
wskazanego przez przedsiębiorcę i przypadającego od dnia 1 marca 2020 r. do
dnia poprzedzającego skorzystanie przez pracodawcę z uprawnienia, nie mniej
niż o 5% w porównaniu do takiego ilorazu z miesiąca poprzedzającego (miesiąc
bazowy); za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni
kalendarzowych, w przypadku gdy okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie
miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego
miesiąca kalendarzowego. Pracodawca nie może skorzystać z ww. pomocy, jeżeli
iloraz kosztów wynagrodzeń pracowników, z uwzględnieniem składek na
ubezpieczenia społeczne pracowników finansowanych przez pracodawcę, i
przychodów ze sprzedaży towarów lub usług w miesiącu, w którym wystąpił
istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń, wynosi mniej niż 0,3.
Obniżenie czasu pracy albo objęcie pracownika
przestojem ekonomicznym na podstawie tego przepisu ma zastosowanie w okresie
do 6 miesięcy od miesiąca, w którym iloraz kosztów wynagrodzeń pracowników
uległ zmniejszeniu do poziomu mniejszego niż 105% ilorazu z miesiąca
bazowego, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia odwołania stanu
zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, chyba że pracodawca wcześniej
przywróci czas pracy obowiązujący przed jego obniżeniem lub zakończy przestój
ekonomiczny pracownika, który był nim objęty. Warunki i tryb wykonywania
pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy
ustala się w porozumieniu, zawartym z organizacjami związkowymi
reprezentatywnymi, zakładową organizacją związkową lub przedstawicielami
pracowników.
IV.
Następnie zauważyć należy, że nowy art. 15gg,
wyposaża:
1) przedsiębiorców w
rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo
przedsiębiorców,
2) organizacje pozarządowe w
rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie,
3) podmioty, o których
mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie,
4) państwowe lub
prowadzone wspólnie z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego instytucja kultury, w rozumieniu ustawy z dnia 25
października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
5) kościelne osoby
prawne działającej na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych
kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i
wyznania, oraz ich jednostki organizacyjne
- u których wystąpił spadek obrotów
gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19,
w możliwość zwrócenia się z wnioskiem do
dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, właściwego ze względu na swoją
siedzibę, o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, ze środków Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, na dofinansowanie wynagrodzenia
pracowników, którzy zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostają z
pracodawcą w stosunku pracy, osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę
nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której
zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny stosuje się
przepisy dotyczące zlecania, albo która wykonuje pracę zarobkową na podstawie
innej niż stosunek pracy na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią
produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną, jeżeli z
tego tytułu podlega obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu, z
wyjątkiem pomocy domowej zatrudnionej przez osobę fizyczną. Jednocześnie w
celu uzyskania wsparcia ww. pracownicy nie mogą być objęci:
1) przestojem, w rozumieniu
art. 81 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy,
2) przestojem ekonomicznym w
następstwie wystąpienia COVID-19, w rozumieniu art. 15g ust. 5 ustawy o
szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i
zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji
kryzysowych,
3) obniżonym wymiarem
czasu pracy w następstwie wystąpienia COVID-19, o którym mowa w art. 15g ust.
5 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz
wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Wynagrodzenia pracowników, są wówczas
dofinansowywane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do
wysokości połowy wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
Świadczenia, oraz środki o których mowa powyżej, przysługują przez łączny
okres 3 miesięcy, przypadających od miesiąca złożenia wniosku. Należy
zaznaczyć, że przedmiotowe wsparcie można otrzymać z Funduszu Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych wyłącznie w przypadku, jeśli wnioskodawca nie uzyskał
pomocy w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych
tytułów wypłat na rzecz ochrony miejsc pracy. Ponadto, pracodawca który
otrzymał dofinansowanie wynagrodzenia pracowników, nie może wypowiedzieć
umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie pobierania
świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia.
Miara Mirosław Przewodniczący KM NSZZ
|
|
|
|
|
|
|