czwartek, 9 stycznia 2020

PIGUŁKA nr.1/20


PIGUŁKA                Warszawa 10.01.2020r.
Co słychać w Solidarności                    Nr 01/20
Tygodnik NSZZ Solidarność Polfa Warszawa S.A.
___________________________________________________________________________________________________________________________________

W Polfie Warszawa  S.A.


Rozpoczęliśmy nowy 2020 rok. Pracownicy powrócili z urlopów świątecznych i przestojów, rusza powoli produkcja – zaczynamy od nowa. Mam nadzieję na w miarę spokojny jeszcze ten rok, ponieważ chyba zgodnie z założeniami, przeprowadzki preparatów dopiero będą nieznacznie ruszać. Moim zdaniem to ostatni ze spokojnych okresów, bo w następnych latach, już będzie się działo więcej, przeprowadzki preparatów na większą skalę, no i mam nadzieję uruchamianie nowej fabryki.
We wtorek ukazał się komunikat Prezesa Grupy, który spowodował u mnie moc refleksji.
W komunikacie jest między innymi informacja o tym, że działające w Duchnicach spółki Centrum Usług Nowoczesnych Sp. z o.o. oraz ZFP Inwestycje Sp. z o.o. od 9 grudnia 2019 mają nowego właściciela, tj. Polpharma Biologics Group B.V.
Przypomniało mi się natychmiast, jak to przed laty w naszej firmie wydzielono bodajże Oddział Własności Intelektualnej, no taki w którym były nasze patenty, know-how – jak zwał tak zwał, „mniejsza o większość” jak niektórzy mówią. No oczywiście wówczas mówiono, że to w celu uporządkowania, wszystko będzie w jednym miejscu itd. No potem zapewne też w celu uporządkowania, ten oddział wniesiono jako wkład niepieniężny do spółki zależnej Z.F. Polpharma S.A. – jakoś tak. Tyle, że ta spółka zależna o ile dobrze pamiętam, mieściła się w Szwajcarii. Chyba efekt dzisiaj jest taki moim zdaniem, że za wyprodukowanie każdej ilości leków dawniej naszej własności intelektualnej, dziś coś tam płacimy. Pewnie nie dużo i zapewne w dobrym celu i w celu uporządkowania albo „cóś”. No powiem szczerze, że pamiętam, iż wówczas tego nie mogłem pojąć, no bo ja już stary jestem i głupi i nie kumam logiki korporacji a to zapewne było dla naszego dobra.
No teraz podobna historia z tym wspomnianym komunikatem. Otóż pamiętam jak zapewniano nas, że Polfa nie będzie likwidowana, potem że będzie wybudowana dla nas nowa fabryka. Jak już budowę zaczęto, to się okazało, że nie będzie to Polfa Warszawa, tylko dwie spółki a wcześniej o zgrozo nazwano to „Duch Czasu”. Z tą nazwą to dopiero była historia, kiedyś ją opiszę 😊. Ale „mniejsza o większość” 😊, dość że nie Polfa to i nie nasza produkcja, tylko biotechnologia później okazało się. No ale wspólnymi siłami w dużej mierze za środki finansowe z Polfy Warszawa fabryka w Duchnicach rosła i urosła. Na zewnątrz piękna w istocie a w środku, no to się jeszcze zobaczy, na dzisiaj wiadomo – biotechnologia. Mamy zapewnienia, zainteresowani pracownicy pracą w nowej fabryce mają dostać posady, porozumienie w sprawie, zasad przechodzenia, podpisaliśmy a jak z Prezesem Polfy i Prezesem spółek w Duchnicach – Panem T. Moysem. No i teraz zapewne w sprawie uporządkowania, czy jak tam w komunikacie, że  „umożliwi to lepszą koordynację działań związanych z produkcją leków biologicznych na rynek globalny oraz wzmocni pozycje konkurencyjną”, postanowiono że działające w Duchnicach spółki Centrum Usług Nowoczesnych Sp. z o.o. oraz ZFP Inwestycje Sp. z o.o. od 9 grudnia 2019 mają nowego właściciela, tj. Polpharma Biologics Group B.V. Spółka ta może jest zarejestrowana w Holandii, może na Cyprze, nie wiem, trzeba sprawdzić w internecie. „Mniejsza o większość” to zapewne dla uporządkowania i przede wszystkim dla naszego dobra. No ja nadal jestem za stary i za głupi i nie kumam przecież logiki korporacji. Jeszcze jedna rzecz mnie „zwaliła” w tym komunikacie. Odwołano ze stanowiska prezesa obu spółek w Duchnicach – Pana T. Moysa. Pamiętamy, że wcześniej został odwołany ( złożył rezygnację, formalnie) ze stanowiska prezesa Polfy Warszawa i tu znów jestem za stary i za głupi żeby zrozumieć logikę korporacji, bo Pan T. Moys był dla mnie oczywiście trudnym przeciwnikiem do negocjacji, ale co jak co, moim zdaniem był całkowicie i do końca oddany swojej pracy i swojej misji, to było widać według mnie na każdym kroku, ale to jak widać dla korporacji nie wystarczy. To też zapewne zrobiono w celu uporządkowania i zapewne dla naszego dobra.

Koniec przemyśleń spowodowanych treścią komunikatu. Tak czy inaczej mam nadzieję, że w tym nowym 2020 roku, będą jednak jakieś działania w firmie, które my pracownicy sami określimy, że są dla nas dobre.




U właściciela ; W farmacji


Jakie są efekty pracy zespołu do spraw braku leków?    Rynek aptek

W ubiegłym roku odbyło się sześć spotkań Zespołu ds. przeciwdziałania brakom w dostępności leków. W ramach jego pracy prowadzone są analizy celem znalezienia rozwiązań zabezpieczających bezpieczeństwo lekowe Polski. Jednocześnie MZ zaznacza, że nie było żadnego kryzysu lekowego. Jak przypomina posłanka Magdalena Łośko, w lipcu 2019 r. w Ministerstwie Zdrowia utworzono zespół do spraw przeciwdziałania brakom w dostępności produktów leczniczych. Zadaniem zespołu jest rekomendowanie działań, które powinny zostać podjęte w celu przeciwdziałania brakom dostępności produktów leczniczych. W związku z powyższym, posłanka zwróciła się do Ministra Zdrowia z pytaniami: Jakie są efekty pracy zespołu? Jakie działania zostały rekomendowane przez zespół celem przeciwdziałania brakom dostępności produktów leczniczych? Czy zespół kontynuuje swoją pracę w obecnej kadencji Sejmu?.
Wiceminister zdrowia Maciej Miłkowski odpowiadając na interpelację tłumaczy, że spotkania Zespołu odbywają się cyklicznie. Zespół na bieżąco analizuje sytuację rynkową w odpowiedzi na zgłoszenia dotyczące problemów z nabyciem leku i rekomenduje odpowiednie działania, które zapobiegną wystąpieniu realnego problemu z dostępnością produktów leczniczych dla polskich pacjentów. Jak informuje, do chwili obecnej odbyło się sześć spotkań Zespołu. Ostatnie posiedzenie Zespołu odbyło się 6 grudnia 2019 r. Problematyka dostępu do produktów leczniczych jest bardzo złożona, wielowymiarowa i wieloaspektowa. Przyjęty w Polsce system obrotu produktami leczniczymi i ich dostępnością w tym ustawa o refundacji leków z 2011 r. jedynie częściowo uregulowały tą problematykę, choć i w tym zakresie w sposób daleki od potrzeb. Prywatyzacja zaś polskich zakładów produkcyjnych (Polfy), głównie spowodowały większe rozchwianie rynku i problemy w prowadzeniu skutecznej polityki lekowej w Polsce ( no jakie to odkrywcze-MM). Niestety fakt, że ledwie 40% leków, które potrzebne są aby zabezpieczyć Polaków, produkujemy na ternie kraju nie poprawia tej sytuacji - wskazuje Miłkowski. Podkreśla zarazem, że w Polsce nie było żadnego kryzysu lekowego, ani żadnego systemowego problemu z dostępem do leków. - Owszem zdarzały się sytuacje, że zabrakło leków danego producenta (np. metformin o przedłużonym uwalnianiu firmy Merck), ale w tym samym czasie dostępne były co najmniej 2 innych producentów, nie mówiąc już o całej gamie metformin zwykłych. Biorąc powyższe pod uwagę zespół nie rekomendował Ministrowi Zdrowia podejmowania w tym wypadku jakichkolwiek działań interwencyjnych zwłaszcza w obliczu deklaracji wytwórcy leku, że w krótkim czasie lek powróci na rynek - wyjaśnia. Niezależnie od powyższego zdarzają się również i sytuacje, że dany producent leku wycofuje się z jego dalszej produkcji. - Wówczas zadaniem zespołu jest miedzy innymi analiza w jakiej jednostce chorobowej dany lek był stosowany, jakie mamy dostępne alternatywne technologie lekowe oraz poinformowanie lekarzy o tego typu zdarzeniu i zalecenie zmiany farmakoterapii - podaje wicemister. Zaznacza, że Ministerstwo zdrowia prowadzi jednocześnie analizy celem znalezienia rozwiązań, które w większym stopniu zabezpieczałyby bezpieczeństwo lekowe Polski.


W kraju i na świecie



Zmiany dla pracowników w 2020 roku
W 2020 roku wynagrodzenie minimalne wzrośnie do 2600 zł, a minimalna stawka godzinowa wyniesie 17 złotych. Zmiany obejmą również dodatki stażowe. Od początku przyszłego roku dodatek za staż pracy nie będzie mieć już żadnego wpływu na wysokość minimalnego wynagrodzenia. Na tę zmianę czekali od lat pracownicy z długim stażem pracy, którzy dostawali niższe stawki wynagrodzenia zasadniczego niż przykładowo zaczynający pracę absolwenci, ponieważ do minimalnej pensji wliczano im dodatek za wysługę lat. Zmieni się również wysokość maksymalnych limitów rocznych wpłat na indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE) oraz indywidualne konta emerytalne (IKE) na 2020 r. Aktualnie limity wynoszą odpowiednio 5 718 zł (IKZE) i 14 295 zł (IKE). Zostaną podwyższone do 6 272,40 zł (IKZE) oraz 15 681 (IKE). Oszczędzanie w ramach IKE i IKZE pozwala na korzystanie z dodatkowych preferencji podatkowych – oznacza dla podatników brak opodatkowania zysków i brak opodatkowania przy wypłacie środków. W przypadku IKZE również obowiązują korzyści podatkowe. Oszczędzająca osoba może liczyć na to, że wpłacone kwoty pomniejszą dochody do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT). Dzięki temu dany podatnik może corocznie uzyskać z urzędu skarbowego zwrot podatku. Zyski pochodzące z IKZE nie podlegają tzw. podatkowi Belki, ale przy wypłacie (jeśli środki zostaną pobrane po ukończeniu przez oszczędzającego 65 lat) pobiera się podatek na poziomie 10 proc. wypłaconej kwoty.
Media Expert - ekspert od łamania praw pracowniczych
Przypomnijmy, że 23 sierpnia ub. r. do jednego z elbląskich salonów Media Expert przyjechał kierownik regionalny wraz z dyrektorem makroregionu i wręczyli wypowiedzenia części pracowników. Kilka dni później, bo 26 sierpnia związkowcy zostali poinformowani o zwolnieniu pozostałych. Najpierw wypowiedzenia otrzymali ci, którzy mieli umowę na czas określony. Następnie – ci, których zatrudniono na etat na czas nieokreślony. Pod koniec sierpnia Zarząd Regionu Elbląskiego NSZZ "Solidarność" przyjął stanowisko ws. sytuacji w Organizacji Zakładowej Terg S.A. Media Expert. "Zarząd Regionu Elbląskiego NSZZ Solidarność solidaryzuje się z szykanowanymi pracownikami placówki handlowej S 102 w Elblągu. Wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec działań pracodawcy wymierzonych w pracowników i jednocześnie członków Związku Zawodowego NSZZ Solidarność. Wręczenie pracownikom wypowiedzeń umów o pracę z tego sklepu jednoznacznie odbieramy jako bezpardonowy atak na nowo powstałą Organizację Związkową. Pragniemy stwierdzić iż nie tak wyobrażaliśmy sobie współpracę strony społecznej jaką nie wątpliwie jest Organizacja Związkowa ze znaną firmą z polskim kapitałem"-czytamy w przyjętym stanowisku. Niewiele wcześniej, bo w lipcu 2019 r., pracownicy z Elbląga podjęli decyzję o zorganizowaniu się i zasileniu szeregów członków NSZZ Solidarność. Przeprowadzono wybory, które koordynował Grzegorz Adamowicz - przewodniczący Zarządu Regionu. 19 grudnia przewodniczący Adamowicz otrzymał z Państwowej Inspekcji Pracy raport dotyczący przeprowadzanych w ostatnim czasie kontroli w sklepach Media Expert. Wyniki są zatrważające. Zakresem kontroli objęto następujące zagadnienia: realizacja obowiązków pracodawców wynikających z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; konsultacje z zakładowymi organizacjami związkowymi w indywidualnych sprawach pracowniczych; wynagrodzenia za pracę, ze szczególnym uwzględnieniem ustalania i wypłacania pracownikom wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy z powodu choroby, za pracę w godzinach nadliczbowych, za czas korzystania z urlopu wypoczynkowego, dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę oraz wypłat premii ustalanych na podstawie obowiązujących przepisów wewnątrzzakładowych; czas pracy - prawo pracowników do odpoczynku dobowego i tygodniowego, przestrzegania maksymalnych norm czasu pracy, dopuszczalności zatrudniania w godzinach nadliczbowych, wywiązywania się z obowiązku terminowego przekazywania pracowników rozkładów czasu pracy, a także poprawności prowadzenia dokumentacji dotyczącej czasu pracy; terminów udzielania pracownikom urlopów wypoczynkowych, w tym przestrzegania obowiązku udzielania urlopów zaległych do końca września następnego roku kalendarzowego; prowadzenia dokumentacji pracowniczej - akt osobowych, dokumentacji dotyczącej wynagrodzeń, urlopów wypoczynkowych, a przede wszystkim realizacji przez pracodawców obowiązku potwierdzenia pracownikom na piśmie ustaleń co do stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków przed dopuszczeniem do pracy; przestrzegania przez pracodawcę zakazu dopuszczania pracowników do pracy bez aktualnego zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, zapewniania pracownikom stosownych szkoleń dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy; oświetlenia na poszczególnych stanowiskach pracy zorganizowanych w marketach oraz realizacji obowiązków dotyczących ochrony przeciwpożarowej, w zakresie kompetencji organów Państwowej inspekcji Pracy. Łącznie inspektorzy pracy, od 29 października do 11 grudnia ub. r. przeprowadzili 24 kontrole w sklepach w całej Polsce. "W największym stopniu naruszone zostały przepisy dotyczące czasu pracy, tj. przede wszystkim przepisy o brak zapewnienia pracownikom w każdej dobie prawa do nieprzerwanego 11 godzinnego odpoczynku; zatrudnianie pracowników w godzinach nadliczbowych w wymiarze przekraczającym łącznie z normatywnym czasem pracy 48 godzin przeciętnie na tydzień; niezapewnienie pracownikom dostatecznej liczby dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy; brak właściwej dokumentacji dotyczącej pracy pracowników w godzinach nadliczbowych; niewywiązywanie się z obowiązku przekazania pracownikom harmonogramów czasu pracy na 7 dni przed rozpoczęciem pracy"- czytamy w raporcie pokontrolnym. W czasie kontroli stwierdzono także, że pracownikom nie są udzielane zaległe urlopy wypoczynkowe do końca września następnego roku kalendarzowego, czym naruszono art. 168 Kodeksu pracy. Potwierdziły się również podnoszone przez przewodniczącego Adamowicza w piśmie do PIP nieprawidłowości dotyczące prowadzenia akt osobowych pracowników, dopuszczania pracowników do pracy bez aktualnych zaświadczeń lekarskich stwierdzających brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, nieprzekazywania pracownikom na piśmie umów o pracę przed rozpoczęciem przez nich pracy. W wyniku kontroli prowadzonych w poszczególnych sklepach, inspektorzy stwierdzili również liczne nieprawidłowości dotyczące takich zagadnień jak: obowiązek zapewnienia pracownikom odzieży roboczej, stosowanie właściwego oświetlenia na poszczególnych stanowiskach pracy, czy przestrzeganie przepisów dotyczących transportu wewnątrzzakładowego, magazynowania oraz dotyczących dróg ewakuacyjnych. W kwestii wypłacania pracownikom wynagrodzenia, jak i również jego potrącania stwierdzono pojedyncze przypadki błędnego ustalenia wysokości wynagrodzenia. "Faktem jest, iż cześć pracowników w umowach o pracę nie ma zagwarantowanej stawki wynagrodzenia zasadniczego, na poziomie co najmniej równym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę" - czytamy w raporcie. W związku ze stwierdzonymi naruszeniami przepisów prawa pracy inspektorzy skierowali do pracodawcy środki prawne tj. wystąpienia i nakazy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Ponadto przeprowadzili wobec osób odpowiedzialnych, postępowania o popełnienie czynów wypełniających znamiona wykroczeń.



Miara Mirosław                  
 Przewodniczący KM NSZZ  Solidarność